Meditatia – teorie si practica

Temele abordate in acest curs:

– Studiile referitoare la efectele meditatiei asupra sanatatii fizice si emotionale

– Diverse tipuri de meditatie in functie de nivelele fiintei carora li se adreseaza fiecare (corp, minte, suflet, spirit)

– Practica (in care exemplificam fiecare dintre tipurile de meditatie mentionate mai sus)

Perspectiva din care voi aborda acest subiect mi-am format-o in ani de studiu si practica atat in psihologie, cat si in spiritualitate. Insa, conform experientei mele, cele doua pot fi armonios si rapid integrate doar cu ajutorul cunostintelor pe care le ofera neurostiintele.

Cand ma gandesc la cei de la care am invatat lucruri semnificative legate de teoria si practica meditatiei imi vin in mine mai intai S.N. Goenka, Dalai Lama, Ayang Rinpoche,  Namkai Norbu Chogyal, Rune Heivang.

Ca sa va trezesc curiozitatea in ce priveste efectele meditatiei, l-as cita pe dr. David Wallin in cartea “Atasamentul in psihoterapie”, care enumera cateva din studiile facute:

“Multe din cercetarile formale s-au axat pe impactul meditatiei asupra corpului, demonstrand ca astfel de practici reduc indicele obisnuit de stres: reduc nu numai nivelul de glucocorticoizi (hormonii stresului), ci si ritmul inimii, consumul de oxigen samd (R. Sapolsky – Why zebras don’t get ulcers, 2004).

Mai mult, in timp ce stresul submineaza capacitatea sistemului imun, meditatia pare sa o creasca (RJ Davidson, Psychosomatic Medicine, 2003).

In acelasi studiu, meditatorii incepatori au prezentat de-a lungul timpului o crestere a activitatii regiunii prefrontale stangi din cortex, regiune care este asociata cu emotiile pozitive si inhibarea amigdalei. De asemenea, relatarile individuale au indicat scaderea anxietatii, precum si cresteri ale sentimentelor pozitive […]. Studiile la care au participat meditatorii practicanti ai meditatiei cu ani de experienta au aratat rezultate si mai impresionante […].

Cercetarile de ultima ora (Walsh & Shapiro, American Psychologist, 2006) sugereaza ca meditatia si constientizarea pot avea efecte de-a dreptul bine venite fata de o mare gama de afectiuni fizice (de ex. hipertensiunea, astmul, sindromul premenstrual si diabetul de tip III) sau probleme psihice (de ex. depresia, tulburarea obsesiv-compulsiva, anxietatea sau fobiile).

La nivel fizic, o astfel de practica pare sa diminueze reactivitatea autonoma si hiperexcitabilitatea sistemului nervos simpatic, care sunt produse de emotiile cu punct de plecare in amigdala, ca frica sau furia. La nivel psihic, pare sa faciliteze calmul, autocunoasterea, autoacceptarea, precum si dezautomatizarea tiparelor obisnuite de a gandi sau a simti.

Poate contribui de-a lungul timpului la crearea (sau consolidarea) unei baze sigure internalizate. Din ce in ce mai multe dovezi sugereaza ca atitudinea meditativa stimuleaza empatia (Morgan & Morgan, Mindfulness and Psychotherapy).”

Cand, unde, cum?

Durata: 8 ore

Data urmatorului curs nu este inca stabilita.

Daca doresti sa fii anuntat(a) prin e-mail despre data urmatorului curs poti solicita acest lucru la training@corinamarin.ro sau corinamarin_10@yahoo.com

Cost: 100 Ron

Zona in care se afla sala de curs:  Stefan cel Mare (detalii si foto pe mail)

Specificatii: Tinuta lejera, nu se recomanda consumul de cafea inainte de curs.

Cine este trainerul?

Seminarul este sustinut de Corina Marin – Psiholog, Formator certificat de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului. Detalii despre trainer:http://www.corinamarin.ro/?page_id=115

Cum te poti inscrie?

Trimitand un mail la adresa training@corinamarin.ro sau corinamarin_10@yahoo.com care sa contina:  numele si numarul de telefon . Telefon: 0723 692 712.